Extazul Sfintei Tereza de Bernini


  Am prezentat intr-un articol basilica Santa Maria della Vittoria, dar fara punctul central al sau - sculptura Extazul sfintei Tereza. Basilica este mica, dar este o alegere inspirata pentru o lucrare comemorativa a familiei unui cardinal controversat venetian facuta de un sculptor cazut in dizgratie si astazi este considerata una dintre capodoperele baroc. 
   In 1644 lucrarea a fost comandata de catre Cardinalul Federico Cornaro lui Bernini dorind sa creeze o capela funerara pentru familia sa, dar nici el si nici Bernini nu au fost aliniati la conceptiile Vaticanului. Aceasta a dat artistului libertatea de a trece de conventiile sculpturale ale timpului si geniul sau si-a gasit expresia deplina in acest grup sculptural care si azi are puterea de a soca prin descrierea extazului sublim simtit de Sfanta Tereza de Avila atunci cand a experimentat iubirea divina.
Extazul Sfintei Tereza de Bernini

    Marele sculptor a creat un grup de sculpturi care  arata ca o scena intima dintr-un teatru, membrii familiei Cornaro privind dintr-un fel de loje aflate in  stanga si dreapta grupului statuar principal. Bernini s-a inspirat din autobiografia sfintei reprezentand-o pe Sf Tereza transfigurata de dragostea lui Dumnezeu, simbolizat printr-un serafim ce-i zambeste si o strapunge cu o sageata, totul intr-o lumina aurie atenta dozata.
Detaliu - Extazul Sfintei Tereza de Bernini

   La scurt timp dupa ce a devenit calugarita sfanta s-a imbolnavit de malarie care i-a provocat dureri mari pentru o perioada lunga de timp. Astfel ea a inceput sa experimenteze viziuni divine si un sentiment interior de pace si bucurie care au transcedat durerea fizica a organismului. Ea a fost atat de plina de contemplarea divina incat se spune ca uneori corpul ei levita spontan atunci cand intra in transa de devotiune de extaz in care avea o unire perfecta cu Dumnezeu.
Ea descrie astfel experienta sa religioasa ( am pus citatul in engleza deoarece sunt mai multi cunoscatori ai acestei limbi decat cei de italiana):
   Nu trebuie uitat ca era in plina perioada a Inchizitiei spaniole si orice abatere de la experienta religioasa intra sub observatie stricta, dar totusi si-a putut exprima crezul si  a murit la 67 de ani de batranete. De mirare este si reprezentarea lui Bernini care poate fi explicata prin faptul ca nu este o lucrare pentru papa ( marea parte a lucrarilor sale au fost comandate de papa), dar totusi beneficiarul este un cardinal, iar ei se aflau in la mijlocul sec XVII. 
  Nu ai cum sa nu vezi sexualitatea sculpturii in abilitatea sculptorului de a evidentia reprezentarea sfintei ce sta pe un nor avand ochii inchisi, in aranjarea rafinata a faldurilor hainelor  si in gura pe jumatate deschisa experimentand placerea mai mult decat durerea. Ingerul sta in picioare putin aplecat peste corpul sfintei, avand o figura de o sensibilitate enigmatica iar in mana tine o sulita de aur fiind pe cale de a strapunge-o pe sfinta, totul intr-un fundal auriu  deoarece in spatele sculpturii exista o fereastra ascunsa ce ofera lumina naturala. Cand lumina calda a dupa-amiazei poleieste chipurile lor,  razele soarelui de bronz din spate, sulita ingerului incalzita in flacari, viziunea lui Bernini este pe deplin realizata. Este o scenă bizara, spectaculoasa si incredibila intr-un secol profund religios. Statuia este executata in marmură albă si este inconjurata de o incadrare arhitecturala din marmura policroma.
In lateral stau cativa membrii ai familiei Coronaro  Nu-mi dau seama ce gandeau contemporanii lui Bernini, dar azi pare o tema freudiana, o scena sexuala, dar si de-alungul timpului sunt sigura ca a fost subiect de dezbatere si controverse. Pana si membrii familiei Coronaro sunt ciudati privind acest spectacol si discutand intre ei, experimentand un fel de voyeurism ca un sacrilegiu. Se spune ca in sculptura din stanga Bernini si-ar fi adaugat  propria figura.
   Dan Brown a folosit acest cadru pentru a marca al treilea altar in "Ingeri si demoni" si readucand in prim plan pentru catva timp aceasta statuie.
  Am fost miscata, transportata de frumusetea acestei statui si sunt recunoscatoare ca a fost ultimul lucru pe care am reusit sa-l vad in Roma chiar daca era in restaurare sau daca am intarziat putin in drumul spre aeroport. Nu ma asteptam la efectul pe care aceasta sculptura incredibila l-a avut asupra mea, chiar daca o mai vazusem in carti sau filme si m-am simtit obligata ca si in fata Pieta sa ma intreb:
Cum anume poate un om sa sculpteze asa ceva? Cum este posibil sa cuprinda in marmura o emotie?
    Nu ignora operele de arta din orice calatorie, te pot transporta in lumi pe care nu le banuiai.





Etichete: , , ,